جنوری 2020 میں ڈیٹا رپورٹل کی تحقیق کے ذریعے پاکستان کے آن لائن اور سوشل میڈیا پر کچھ حقائق اور اعداد یہ ہیں:
پاکستان میں 37 ملین ایکٹو سوشل میڈیا صارفین ہیں۔ ان اکاؤنٹس میں سے تقریباً 80 فیصد کی شناخت مرد کے طور پر کی گئی ہے۔
فیس بک پر 33 ملین، انسٹاگرام پر 6.4 ملین، سنیپ چیٹ پر 4.4 ملین اور ٹویٹر پر 1.83 ملین اکاؤنٹس موجود ہیں۔
ایک اور تحقیق کے مطابق دسمبر 2019 تک پاکستان کی کل آبادی کا 39 فیصد واٹس ایپ پر ہے اور استعمال کرتا ہے۔
حالیہ چند سالوں میں، پاکستان میں سائبر بدمعاشی، ٹرولنگ اور آن لائن ہراساں کرنے کا مسئلہ زیادہ واضح اور عام ہوگیا ہے۔ عوامی شخصیات، مشہور شخصیات، آن لائن اثر و رسوخ رکھنے والے، اور یہاں تک کہ عام لوگ- ان میں سے بہت سے مختلف سائبر واقعات کا نشانہ بنے ہیں - چاہے وہ ٹرولز کے سوشل میڈیا پر سخت تبصرے ہوں یا سائبر جرائم پیشہ افراد کی طرف سے بلیک میل/ہیکنگ کی کوششیں۔ سوشل میڈیا ظالمانہ اور بے رحم لوگوں کا گھر بن گیا ہے اور بدسلوکی کرنے والے اپنا دن گزار رہے ہیں، ہر موقع پر ان کو مارتے ہیں، گمنامی کا نقاب انہیں ناقابل تسخیر اور رکنے کے قابل نہیں بناتا ہے۔ آن لائن کنٹرول کی کمی نے انہیں آزادانہ طور پر گھومنے اور اپنے شیطانی خیالات کو کسی بھی عوامی پروفائل پر پوسٹ کرنے کی اجازت دی ہے جس سے وصول کنندگان ذہنی بے چینی کا شکار ہو سکتے ہیں۔
ڈیجیٹل رائٹس فاؤنڈیشن (DRF)، پاکستان کی ایک ممتاز این جی او نے اپنی 2019 کی رپورٹ میں، سائبر ہراسمنٹ کے کل 2023 کیسز کا ذکر کیا۔ سال 2016-2018 میں، کل 2469 شکایات موصول ہوئیں - یہ سب اس حقیقت کو اجاگر کرتی ہیں کہ ہراساں کیے جانے کے معاملات کی شکایات کی تعداد میں اضافہ ہو رہا ہے۔ DRF کو موصول ہونے والی شکایات ہیکنگ، بلیک میلنگ، نفرت انگیز تقریر، ہتک عزت، غنڈہ گردی، اور جعلی پروفائلز سے مختلف ہوتی ہیں۔
2013 میں، مردوں کے ایک گروپ نے دو نوعمر لڑکیوں اور ان کی ماں کو اس وقت قتل کر دیا جب ایک ویڈیو آن لائن پوسٹ کی گئی جس میں جوڑے کو بارش میں رقص کرتے دکھایا گیا تھا۔ پاکستان کے دیہی، قدامت پسند علاقوں میں اس طرح کے انتہائی جسمانی تشدد کے واقعات زیادہ پائے جاتے ہیں، لیکن نسبتاً ترقی یافتہ شہر کراچی میں بھی وہ نامعلوم نہیں ہیں: اپریل 2021میں، ایک شخص نے اپنی بہن کو موبائل پر بات کرتے ہوئے دیکھ کر سرعام اس کا گلا کاٹ دیا۔
سوشل میڈیا پر حوصلہ افزا بحث کرنے کے حوالے سے سول معیارات مرتب کیے جانے چاہیئں - باعزت بحث اور اختلاف کا کلچر معمول ہونا چاہیے۔ لیکن ہم اس مثالی ریاست سے بہت دور ہیں۔پاکستان میں سوشل میڈیا پر ٹرولنگ بڑھ رہی ہے۔ تبصرہ نگاروں میں یہ نئی اور بے جا جارحیت پائی جاتی ہے اور وہ بے لگام ہیں - وہ کھلے عام اپنی ٹارگٹ پوسٹس پر اپنے نسل پرست، بدگمانی، انتہائی مذہبی نقطہ نظر کا اظہار کر رہے ہیں۔ ان کے غیر مہذب رویے اور ان کی وحشیانہ کمنٹری نہ صرف ان کے اہداف کو اکساتی ہے بلکہ اسی پوسٹ پر تبصرہ کرنے والے دوسروں کو بھی حوصلہ دیتی ہے کہ وہ اپنی تہذیب کو چھوڑ دیں اور اسی توہین آمیز لہجے میں مشغول ہوں۔
کچھ عرصہ قبل ایک ایسی تصویر گردش میں آئی تھی جس میں ماہرہ خان بھارتی اداکار رنبیر کپور کے ساتھ سگریٹ پیتی نظر آئیں۔ یہ دیکھ کر، ٹرولرز باز نہیں آئے اور ماہرہ پر تمام بندوقیں چلاتے ہوئے چلے گئے: کوئی پابندی اور کوئی رحم نہیں۔
ماہرہ کی حمایت میں کئی مشہور شخصیات بولیں: ہمارے معاشرے میں موجود دوہرے معیارات کو پکارنے پر عثمان خالد بٹ کا ردعمل، تاہم، میری رائے میں بہترین ردعمل میں سے ایک تھا!
مشہور اداکار یاسر حسین نے اس بات پر بھی آواز اٹھائی ہے کہ وہاں ایک قانون کی ضرورت ہے جو ٹرول کرنے والوں کو نظم و ضبط اور/یا سزا دے۔
حال ہی میں مشہوراسلامی سکالر اور پی ٹی آئی کے کارکن عامر لیاقت،9 جون کو اپنے گھر میں مردہ پائے گئے، سوشل میڈیا پر ان کی مباشرت کی ویڈیوز شیئر کیے جانے کے بعد آن لائن ٹرولنگ کی وجہ سے شدید ذہنی پریشانی میں مبتلا تھے۔ ایک موقع پر، اس نے ہمیشہ کے لیے پاکستان چھوڑنے کا اعلان بھی کر دیا تھا کیونکہ کی بورڈ کے جنگجو اس کے غم سے خوشی نکالتے رہے۔عامر صاحب کی موت شدید دباؤ کی وجہ سے ہوئی اور پورا معاشرہ اس کا ذمہ دار ہے۔
پاکستانی سوشل میڈیا ہمارے معاشرے میں سب سے زیادہ بدحالی کا مرکز بن چکا ہے۔ عدم برداشت پروان چڑھتی جا رہی ہے، تعصب کا جشن منایا جاتا ہے، اور نفرت کھلے عام پھیلائی جاتی ہے۔ اس زہریلے کلچر پر قابو پانے والا کوئی نہیں ہے، جس کی حوصلہ افزائی بڑے بڑے ناموں اور سیاسی جماعتوں نے اپنے ایجنڈے کو آگے بڑھانے کے لیے کی ہے۔ پاکستان میں، ٹرول کی نوعیت زیادہ تر سیاسی ہے، جس کی رہنمائی ایک عقیدہ اور اپنی پارٹی کے نظریے پر یقین ہے۔اس عمل میں، ہم نے ایک نسل کھو دی ہے۔
ایک طرف،انٹرنیٹ بہت سے لوگوں کے لیے فرار ہے، دوسری طرف بہت سے افراد کیلئے بغیرکسی خوف کے اپنے خیالات ڈالنے کی جگہ۔ لیکن اس کا دوسرا پہلو یہ ہے کہ یہ ہزاروں نقاب پوش لوگوں کو اپنے تاریک ترین، غیر فلٹر شدہ خیالات کااظہار کرنے کا موقع فراہم کرتا ہے۔ ہم لوگوں کے لیے ان کے طرز عمل سے ہمدردی محسوس کرتے ہیں – وہ کیسے بولتے ہیں، ان کی آواز کا لہجہ، ان کے تاثرات اور اشاروں سے۔ جب آپ کسی سے اختلاف کرتے ہیں، یا مختلف خیالات کی ضد کرتے ہیں، تو اس شخص کے چہرے پر اس کی توہین کرنا مشکل ہوتا ہے کیونکہ آپ جانتے ہیں کہ یہ کوئی دوسرا شخص ہے جو آپ جیسے ہی جذبات کو محسوس کرتا ہے۔ انسانیت کا یہ عنصر سوشل میڈیا ٹرولز کے ہاتھوں کھو گیا ہے جو اپنے شکار کو نہیں دیکھ سکتے، اور ہمدردی کرنے کی صلاحیت کھو دیتے ہیں۔ اس طرح ان کے الفاظ کے اثرات سے آگاہی ختم ہو جاتی ہے اور یہ افراد انٹرنیٹ پر نفرت پھیلانے والے گھناؤنے حملہ آوروں میں تبدیل ہو جاتے ہیں۔ انٹرنیٹ کے گمنامی کے لبادے کا نتیجہ نقاب پوش افراد کی ایک فوج ہے جو ہو سکتا ہے نارمل ہوں، حقیقی زندگی میں انسانوں کا خیال رکھنے والے ہوں، لیکن ڈیجیٹل دنیا میں احساس کی نظروں سے محروم ہو چکے ہیں۔
ٹرولنگ کے ذریعے صرف کسی مخصوص شخص کو ٹارگٹ نہیں کیا جاتا ہے بلکہ پردے کے پیچھے اور بھی بہت کچھ ہو رہا ہوتاہے۔ نفرت انگیز مہمات چلائی جاتی ہیں اور ہتک آمیز رجحانات شروع کیے جاتے ہیں، یہ سب کچھ سوشل میڈیا ایکٹیوزم کی آڑ میں ہوتا ہے۔ ایسا لگتا ہے کہ کوئی بھی نہیں جانتا کہ ان مہمات کے لیے فنڈنگ کہاں سے ہو رہی ہے۔
پچھلے مہینے، فاطمہ عامر نامی لڑکی نے رپورٹ کیا کہ اسے ایک شخص نے پچھلے چار سالوں سے ریپ اور قتل کی دھمکیاں دے کر آن لائن ہراساں کیا، ان کی گفتگو کے اسکرین شاٹس اور وائس نوٹ شیئر کیے۔ اس واقعے نے ملک میں سوشل میڈیا پر ہنگامہ کھڑا کر دیا اور سائبر اسپیس میں خواتین کی حفاظت اور ہراساں کیے جانے پر بحث چھیڑ دی، بالاآخرا حکام کو مجرم کو گرفتار کرنے پر مجبور کر دیا۔ یہ کیس موٹر وے ریپ کے ایک بہت ہی مشہور واقعے کے بعد منظر عام پر آیا جس نے پاکستان کو ہلا کر رکھ دیا اور تمام بڑے شہروں میں مظاہروں کے ساتھ خواتین کی حفاظت پر قومی سطح پر شور مچا دیا۔
یہ واقعہ ایک سوشل میڈیا آئیکون، قندیل بلوچ کے ہولناک قتل کی یاد دلاتا ہے، جس کی آن لائن پوسٹس اور ویڈیوز نے بہت سے لوگوں کو ناراض کیا۔ قندیل کو اس کے اپنے بھائی نے فیس بک پر ''فحش اور غیر اخلاقی مواد'' پوسٹ کرنے پر ''غیرت کے نام پر'' قتل کر دیا۔
''ہم نے اس بات سے کچھ نہیں سیکھا کہ قندیل نے انٹرنیٹ پر کیا تجربہ کیا اور اُس کے قتل کی کیا وجہ بنی؟ ہم ایسی مثالیں اکثر دیکھتے ہیں،'' پاکستان سے ڈیجیٹل حقوق کی ماہر حجا کامران کا کہنا ہے کہ ''ایک مثال نائلہ رند کی ہے، جو تین ماہ تک سائبر ہراساں کیے جانے اور بلیک میل کیے جانے کے بعد خودکشی کر کے مر گئی اور اس کے پاس کوئی تعاون نہیں تھا۔''
انہوں نے مزید کہا کہ ''جب انٹرنیٹ کو ریگولیٹ کرنے کی بات آتی ہے تو ہمیں اپنی ترجیحات پر نظر ثانی کرنے کی ضرورت ہے۔ لوگوں پر اخلاقیات کے مبہم نظریات مسلط کرنے سے ملک میں خواتین کے خلاف نہ ختم ہونے والے تشدد کو حل کرنے کے اتنے بڑے مسائل حل نہیں ہوں گے جو ستم ظریفی یہ ہے کہ اس کی عزت کو ان خواتین کے ساتھ جوڑتی ہے جن کے ساتھ وہ ہر روز زیادتی اور قتل کرتی ہے“
میڈیا میں خواتین، خاص طور پر جو سوشل میڈیا پلیٹ فارمز پر ہیں، ان پلیٹ فارمز پر قائم رہنا اور آزادانہ طور پر مشغول ہونا مشکل ہو رہا ہے۔ بہت سے لوگ اب خود کو سنسر کرتے ہیں، معلومات کا اشتراک کرنے، اپنی رائے دینے یا فعال طور پر آن لائن مشغول ہونے سے گریز کرتے ہیں۔ یہ انتہائی بدقسمتی کی بات ہے کہ سوشل میڈیا پر خواتین کی موجودگی مین اسٹریم میڈیا کے مقابلے میں بہت زیادہ تھی۔
ایک ہی وقت میں، لائنوں کو دھندلا کر دیا گیا ہے،صحافی کون ہے اور کون نہیں اس میں فرق مزید واضح نہیں ہے۔ کچھ مبصرین اور ٹیلی ویژن شخصیات جو صحافی ہونے کا دعویٰ کرتی ہیں دراصل شوبز شخصیات سے زیادہ مشابہت رکھتی ہیں۔ اخلاقیات اور معیارات سے آگاہی کا فقدان خوفناک ہے۔ بار بار ہم دیکھتے ہیں کہ مرکزی دھارے کا میڈیا کسی کہانی یا ایجنڈے کو آگے بڑھانے کے لیے واقعات کا احاطہ کرنے کی گہرائیوں تک جاتا ہے۔ کوئی تعجب نہیں کہ ان کے خلاف عوام میں اتنا غصہ ہے۔
اس سارے معاملے میں سوال یہ ہے کہ کیا کیا جائے؟ جب کہ ہم ضابطہ اخلاق پر کام کر سکتے ہیں، لیکن حکومت سے اس کے نفاذ کی توقع رکھنا ممکن نہیں ہے۔ تاریخی طور پر، حکومت ضابطے میں صرف ان شقوں کو نافذ کرتی ہے جو حکمران جماعت کے لیے موزوں ہوتی ہیں۔ لیکن جو بات واضح ہے وہ یہ ہے کہ یہ آن لائن ٹرولنگ کے بارے میں بات کرنے کا وقت ہے۔ اس کے ساتھ ہی، لوگ یہ فیصلہ کرنے کے قابل ہو جائیں گے کہ آن لائن بدسلوکی اور ہراساں کرنا کیا ہے۔ حقیقی دنیا اور ڈیجیٹل دنیا کے درمیان لکیریں دھندلی ہو رہی ہیں، اورہمیں آن لائن دنیا میں شائستگی اور مہربانی کی ضرورت ہے۔