کیا ہندوستانی مسلمان بھی ہندوئوں کی طرح ذاتوں میں بٹے ہوئے ہیں؟

کیا ہندوستانی مسلمان بھی ہندوئوں کی طرح ذاتوں میں بٹے ہوئے ہیں؟
یہ سوال ایک ایسے وقت میں اٹھایا جا رہا ہے جب انڈین ریاست بہار کے وزیراعلیٰ نتیش کمار نے کل جماعتی میٹنگ کے بعد ذات پر مبنی مردم شماری کا اعلان کیا۔ کابینہ نے بھی اس فیصلے پر اپنی مہر ثبت کر دی ہے۔

نتیش کمار نے کہا، " مردم شماری کے لئے وقت مقرر کر دیا گیا ہے۔ ہم اسے ذات پات کی بنیاد پر مردم شماری کا نام دینے جا رہے ہیں۔ اس میں ہر مذہب اور ذات سے آنے والے لوگوں کو شمار کیا جائے گا۔ ان کا مکمل جائزہ لیا گیا ہے۔ "

یہ ذات پات کی مردم شماری کیسے ہوگی؟ اس کا معیار کیا ہوگا؟ اسے کیسے کیا جائے گا؟ اس بارے میں بہار حکومت نے زیادہ معلومات نہیں دی ہیں۔

آل پارٹی میٹنگ میں فیصلے کے بعد بی جے پی لیڈر اور مرکزی وزیر گری راج سنگھ نے مطالبہ کیا کہ مسلمانوں کی بھی مردم شماری ہونی چاہیے۔ یہ الگ بات ہے کہ انہوں نے مسلمانوں کی مردم شماری کو روہنگیا اور بنگلا دیشی مسلمانوں سے جوڑ دیا۔

گری راج سنگھ بدھ کو ختم ہونے والی بی جے پی کی ریاستی ایگزیکٹو کی دو روزہ میٹنگ میں شرکت کے لیے کٹیہار گئے تھے۔ کٹیہار میں نامہ نگاروں سے بات کرتے ہوئے گری راج سنگھ نے کہا کہ ذات پات اور ذیلی ذاتوں کو مسلمانوں میں شمار کیا جانا چاہیے۔ ان کے مطابق حکومت کو مسلمانوں کی نسلی مردم شماری کے ذریعے روہنگیا اور بنگلا دیشی دراندازوں کی بھی نشاندہی کرنی چاہیے۔

گری راج سنگھ نے جس وجہ سے بھی مسلمانوں کے اندر ذاتوں اور ذیلی ذاتوں کی گنتی کی بات کی ہے، لیکن یہ بھی حقیقت ہے کہ عام طور پر مسلمانوں کے اندر ذاتوں کی بات بہت کم ہوتی ہے۔

بہت سے لوگ محسوس کرتے ہیں کہ مسلمانوں میں ذات پات کی بنیاد پر کوئی امتیاز نہیں ہے۔ اس کے ساتھ ہی، کچھ لوگوں کا خیال ہے کہ مسلمانوں میں بھی ذاتیں ہیں، لیکن ان میں اتنا شدید فرق نہیں جتنا ہندوؤں میں ہے۔

لیکن حقیقت کیا ہے؟ آخر مسلم معاشرے کی ساخت کیا ہے؟ اور کیا معاشرے کے تمام طبقات کے درمیان رشتہ بھی ہے؟

مسلمانوں میں کتنی ذاتیں ہیں؟

ہندوستانی مسلمان بنیادی طور پر تین ذاتوں میں تقسیم ہیں۔ انہیں اشرف، اجلاف اور ارزل کہا جاتا ہے۔ یہ ذاتوں کے گروہ ہیں، جن میں مختلف ذاتیں شامل ہیں۔ اشرف، اجلاف اور ارزل کو اسی طرح دیکھا جاتا ہے جس طرح ہندوؤں میں برہمن، کھشتری، ویشیا اور شودر ہیں۔

راجیہ سبھا کے سابق رکن پارلیمنٹ اور پسماندہ مسلم تحریک کے رہنما علی انور انصاری کا کہنا ہے کہ اشرف میں سید، شیخ، پٹھان، مرزا، مغل جیسی اعلیٰ ذاتیں شامل ہیں۔ مسلم معاشرے کی ان ذاتوں کا موازنہ ہندوؤں کی اعلیٰ ذاتوں سے کیا جاتا ہے، جن میں برہمن، کھشتری اور ویشیا شامل ہیں۔

دوسری قسم اجلاف ہے۔ اس میں نام نہاد درمیانی ذاتیں بھی شامل ہیں۔ ان کی ایک بڑی تعداد ہے جس میں خاص طور پر انصاری، منصوری، رائین، قریشی جیسی کئی ذاتیں شامل ہیں۔

قریشی گوشت کے تاجر ہیں اور انصاری بنیادی طور پر کپڑا بُننے کے پیشے سے وابستہ ہیں۔ ہندوؤں میں، ان کا موازنہ یادو، کوری، کرمی جیسی ذاتوں سے کیا جا سکتا ہے۔

تیسری کلاس ہے ارزل۔ اس میں ہلالکھور، حواری، رزاق جیسی ذاتیں شامل ہیں۔ ہندوؤں میں جو لوگ دستی صفائی کا کام کرتے ہیں انہیں مسلم معاشرے میں ہاکر کہا جاتا ہے اور جو لوگ کپڑے دھوتے ہیں انہیں دھوبی کہا جاتا ہے۔

ارزل میں وہ لوگ ہیں جن کا پیشہ ہندوؤں میں درج فہرست ذات کے لوگوں کا تھا۔ ان مسلم ذاتوں کی پسماندگی آج بھی وہی ہے جو ہندوؤں کی اسی ذاتوں کی ہے۔

کیا ہندوستانی مسلمان اپنی ذات میں شادی کرتے ہیں؟

مسلمانوں میں ذات پات کا نظام بھی ہندوؤں کی طرح کام کرتا ہے۔ شادی اور پیشے کے علاوہ مسلمانوں میں مختلف ذاتوں کے رسم و رواج بھی مختلف ہیں۔ مسلمانوں میں بھی لوگ اپنی ذات کو دیکھ کر شادی کرنا پسند کرتے ہیں۔ مسلم علاقوں میں بھی ذات پات کی بنیاد پر کالونیاں نظر آتی ہیں۔ کچھ مسلم ذاتوں کی کالونی ایک طرف بنی ہوئی ہے اور کچھ مسلم ذاتیں دوسری طرف۔

ترک، لودھی مسلمان مغربی اتر پردیش میں رہتے ہیں۔ ان کے درمیان کافی تناؤ ہے۔ ان کے اپنے علاقے ہیں۔ یہ سیاست میں بھی نظر آتا ہے۔ مسجد میں ذات پات کا نظام لاگو نہیں ہوتا، کیونکہ اسلام اس کی اجازت نہیں دیتا۔ دہلی کی کئی مساجد میں ایسی مسلم ذاتوں کے امام موجود ہیں، جن کا تعلق انتہائی پسماندہ ذات سے ہے۔

علی انور انصاری جو آپسی تعلقات پر راجیہ سبھا کے رکن تھے، ان کی رائے قدرے مختلف ہے۔ ان کا کہنا ہے کہ "زندگی سے لے کر مرنے تک مسلمان ذاتوں میں بٹا ہوا ہے۔ شادی کو چھوڑ دو، ایک دو استثناء کے علاوہ روٹی بیٹی کا کوئی رشتہ نہیں ہے۔"

ان کا کہنا ہے کہ کئی مساجد ذات پات کی بنیاد پر بنائی گئی ہیں۔ ہر گاؤں میں ذاتوں کے حساب سے قبرستان بنائے گئے ہیں۔ ہلالکھور، حواری، رزاق جیسی مسلم ذاتوں کو سید، شیخ، پٹھان ذاتوں کے قبرستانوں میں دفن کرنے کی جگہ نہیں دی جاتی۔ ان کے مطابق بعض اوقات پولیس کو بلانا پڑتا ہے۔

مسلمانوں میں ذات پات کا نظام کیسے آیا؟

ذات پات کا نظام ہندوستانی سماج کے سماجی ڈھانچے کا مرکز ہے۔ یہ تمام مذاہب میں پایا جاتا ہے۔ ورنا نظام کی بات ہندو صحیفوں میں تو ملتی ہے، لیکن اسلام کی اساس میں نہیں ملتی۔ اگرچہ ورنا نظام اسلام میں نہیں ہے لیکن اگر ہم ہندوستانی مسلمانوں کے معاشرے کو دیکھیں تو ان میں ذات پات کا نظام قائم ہے۔

جب اسلام ترکی اور ایران کے راستے ہندوستان پہنچا تو اس نے ایک وسیع تطہیر پیدا کر لی تھی اور جب یہ مذہب ہندو ذات پات کے نظام سے رابطہ میں آیا تو یہ مضبوط ہو گیا۔ تبدیلی کے وقت لوگ اپنے ساتھ اپنی ذاتیں بھی لے کر آئے تھے۔ اسلام قبول کرنے کے بعد بھی انہوں نے ذات نہیں چھوڑی۔ اتر پردیش کے راجپوت جنہوں نے مسلم مذہب اپنایا، وہ آج بھی اپنے ناموں کے ساتھ چوہان لکھتے ہیں۔ یہ بھی مانا جاتا ہے کہ ہندوستان میں ترک، مغل اور افغان آئے تھے۔ اس نے اپنے لوگوں کو حکمرانی کے نظام میں اعلیٰ مقام دیا اور یہاں کے لوگوں کو حقیر نظر سے دیکھا۔ پروفیسر فاضل کے بقول اس کی ابتدا بھی وہیں سے ہوئی ہوگی۔

ذات پات کی مردم شماری سے مسلمانوں کو کتنا فائدہ ہوتا ہے؟

انڈیا میں ہر 10 سال بعد مردم شماری کرائی جاتی ہے۔ اس میں کسی ذات کی تعداد کی کوئی تفصیل نہیں ہے۔ مسلم معاشرے کی آبادی بھی مذہب کی بنیاد پر کی جاتی ہے۔ جب ذات پات کی مردم شماری ہو گی تو ہر مذہب میں موجود ذاتوں کا پتہ چل جائے گا۔